Fen ve Sosyal Bilimler Programı uygulayan okullarımızda, öğrencilerimiz bazı dersleri az alarak Fen Bilimler alanı veya Sosyal Bilimler alanından daha fazla ders alabilecektir.
Anadolu İmam Hatip Liselerinde eğitim gören ve üniversitelerde farklı akademik alanları tercih edecek olan ya da dil eğitimi, sanat veya spor alanlarından birinde kabiliyeti olup ilgi duyan öğrencilerin önünü açmak; onların ilgi, istidat ve kabiliyetleri doğrultusunda yetişmelerine imkan tanımak için "program çeşitliliğine" gidilmiştir.
Okullarımızda 10, 11 ve 12. sınıflarda Haftalık ders çizelgesinde öğrencilere Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında daha fazla ders seçme imkânı tanınmıştır. Fen ve Sosyal Bilimler programı uygulayan Anadolu İmam Hatip Liseleri ile ilgili "Vizyon Belgesi" hazırlanmış ve 2016-2017 öğretim yılında okullarımızda uygulanmıştır.
Anadolu İmam Hatip Liselerinin Haftalık Ders Çizelgesi güncellenmiş ve 2017-2018 öğretim yılında 9. sınıftan itibaren uygulanmaya başlanacaktır.
Fen ve Sosyal Bilimler Programı uygulayan okullarımızda Haftalık Ders Çizelgesi Açıklamalar bölümü madde 4, 5, 9 ve 16'da belirtildiği gibi" öğrencilerimiz bazı dersleri az alarak Fen Bilimler alanı veya Sosyal Bilimler alanından daha fazla ders alabilecektir.
Fen ve Sosyal Bilimler Programı uygulayan okullarda eğitim gören öğrenciler Haftalık Ders Çizelgesi Madde 16'da belirtildiği gibi "öğrencinin ilgi ve istekleri, derslerdeki başarı durumları ve hedefledikleri yükseköğretim programları doğrultusunda öğrenci, veli ve okul tarafından ortaklaşa" belirlenecektir. Buna göre öğrencilerimiz;
-10. sınıfta 2,
-11. sınıfta 19,
-12. sınıfta 20 saat alabilecektir.
Öğrencilerin tercih edeceği dersler sonucu oluşan örnek iki (2) çizelge aşağıda verilmiştir.
"Fen ve Sosyal Bilimler Programı" çizelgesini uygulayan okulların bir kısmı "Proje Okulu" dur. Proje okullarının yönetici ve öğretmenleri doğrudan Bakanlık tarafından atanmaktadır. Proje Okulu olmayan fakat aynı programı uygulayan okullarda yönetici ve öğretmen seçimi proje okullarında olduğu gibi doğrudan Bakanlıkça yapılmayıp Fen Liseleri ve Sosyal Bilimler Liselerinde olduğu gibi sistem üzerinden gerçekleşmektedir. Proje okulları ile arasındaki fark bu konudan ibarettir.
2017-2018 Öğretim yılından itibaren Dil ağırlıklı (Hazırlık sınıfı olan) okullar, Hafızların eğitim gördüğü sınıfları olan okullar ve Uluslararası Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Türk öğrenciler ""Fen ve Sosyal Bilimler Programı"na ait çizelgeyi uygulayacaktır. Fen ve Sosyal Bilimler Programı uygulayan okullarımızın Üniversiteler ile Protokoller imzalayıp işbirliği yapmaları zorunluluğu vardır. Ayrıca Vizyon Belgemizde belirtilen hususları uygulama zorunlulukları da olmaktadır.
B.FEN VE SOSYAL BİLİMLER PROGRAMI ÖZEL AMAÇLAR
Öğrencilerimizin;
Anadolu İmam Hatip Liselerinde öğrenim görüp fen bilimlerine ve sosyal bilimlere ilgi duyan öğrencilerin kabiliyetleri doğrultusunda gelişmelerine destek vermek, rasyonel ve analitik düşünme becerilerini geliştirmek,
Bilim ve medeniyet tarihimizde öne çıkan sosyal bilimcileri, düşünürleri tanımaları ve onların hayatları, eserleri ve etkileri hakkında bilgi edinmelerini sağlamak,
Öğrencilerin fen bilimleri ve sosyal bilimler alanında ilgi ve kabiliyetleri doğrultusunda daha donanımlı, özgüvenleri yüksek, kendi medeniyet değerlerimizin farkında olarak yetişmelerine ve Üniversiteler ile protokoller yaparak Akademik camianın katkısıyla onları yükseköğrenime hazırlanmalarına katkı sağlamaktır.
C.FENVESOSYALBİLİMLERPROGRAMININUYGULANMASIİLEİLGİLİBAZI AÇIKLAMALAR
1.Fen ve Sosyal Bilimler programının uygulayan okullarda eğitim-öğretim yılının ilk haftasında okula uyum (oryantasyon) programı bütün okullarda olduğu gibi özenle uygulanır. Bu programda; Türk eğitim sistemi, eğitimin gayesi ve birey, toplum, devlet ve dünya için önemi, imam hatip liseleri ve tarihi serüveni ve imam hatip okullarının işlevi, yukarıda verilen çerçevede fen ve sosyal bilimler programının özel ve genel amaçları; okulun fiziki imkânları, öğretim kadrosu, yıl içerisinde gerçekleştirilecek eğitim faaliyetleri ve sosyal kültürel etkinlikler hakkında bilgilendirme yapılır. Öğretmen ve öğrencilerin birbirlerini tanımaları ve tanışmaları gerçekleşir.
2.Okullar en az bir üniversite ile iş birliği içinde olur. Üniversitelerle veya fakültelerle yapılacak protokol taslağı Genel Müdürlükten temin edilecektir.
3.Okullarda, MEB Özel Program ve Proje Uygulayan Eğitim Kurumları yönetmeliğinin 17. maddesi de dikkate alınarak akademik danışma kurulu oluşturulur.
4.Programın uygulanmasında maddi ve yerel imkânlardan yararlanmak ve hedeflenen amaçları gerçekleştirmek için üniversiteler, ilgili kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları ve yerel yönetimlerle iş birliği yapılır. Uygulanan projeler ve program kapsamında ortaya çıkan bütçe kalemleri ilgili çözüm ortakları ile temin edilir.
5.Akademik danışma kurulu tarafından bu projeyi/programı koordine etmek üzere Okul Müdürü'nün başkanlığında Fen Bilimleri alanı ve Sosyal Bilimleri alanının her biri için bir koordinatör (toplamda 2) öğretmenin yer aldığı ve okul müdürünün uygun gördüğü öğretmenlerin de bulunduğu en fazla beş kişiden oluşan "Program Yürütme Komisyonu" kurulur.
6.Okullarda zümre odalarının dışında imkânlar dahilinde fen bilimleri ve sosyal bilimler alan odaları tahsis edilir. Bu iki odada ilgili alan öğretmenleri, koordinatörleri ve danışman akademisyenler ve gerektiğinde öğrenciler çalışmalar yaparlar.
7.Okullarda bir yıl boyunca fen ve sosyal bilimler alanında Yetiştirme ve Destek Kurslarının yanı sıra öğrencilere en az iki (2) ders saati seminer verilir.
8.Bu seminerlerde veya konferanslarda; Sosyal bilimlerden tarih, coğrafya, felsefe, edebiyat, ilahiyat, kültür ve medeniyet, sanat, sosyoloji, psikoloji, kamu yönetimi, siyaset bilimi, hukuk, tarih felsefesi, bilim felsefesi, felsefe, psikoloji, sosyoloji ve iktisadi hayat uluslararası ilişkiler v.s. konuları seçilebilir. Fen bilimlerinden ise matematik, fizik, kimya, biyoloji, tıp, cebir ve geometri vs. konularına yer verilir.
9.Öğrencilerden her biri 9. sınıfta fen ve sosyal bilimler alanında dört (4) kitap okurlar. Bu öğrencilerin Din Öğretimi Genel Müdürlüğünce uygulamaya konulan "Dost Kitaplar/ Kitap Dostları: Okuyan 7'ler" projesi kapsamındaki kitap okuma takımlarına dahil olması zorunludur.
10.11. Sınıfa geçecek öğrencilerin alan belirlemesi program Haftalık Ders Çizelgesi 16. Maddeye göre gerçekleştirilir. Sosyal Bilimler alanında aritmetik ortalama hesaplamasında; Dil ve Anlatım, Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih, Coğrafya ve Matematik derslerinin yıl sonu ağırlıklı puan ortalamalarının aritmetik ortalamasının % 60'ı, diğer derslerin de % 40'ı esas alınır.
11.Fen Bilimleri alanında aritmetik ortalama hesaplamasında; Dil ve Anlatım, Matematik, Fizik, Kimya ve Biyoloji derslerinin yıl sonu ağırlıklı puan ortalamalarının aritmetik ortalamasının % 60'ı, diğer derslerin de % 40'ı esas alınır.
12."Fen Bilimleri" ve "Sosyal Bilimler" alanları olarak ayrıştırılan öğrenciler koordinatör öğretmenleri rehberliğinde tercih ettikleri alanda 9. sınıfta olduğu gibi 10. sınıfta da Yetiştirme ve Destek Kursları, seminer, konferans ve okuma programına tabi olurlar.
13.Öğrencilerin fen ve sosyal bilimler ile sanat dalında ilgi duydukları alanlara yönelik ve yeteneklerinin keşfedilmesine imkân veren sosyal kültürel etkinlikler gerçekleştirilir.
14.Öğrenciler, bilimsel çalışmalar, deney, inceleme, gezi ve gözlemlerde bulunurlar. Laboratuvar çalışmalarında aktif olarak yer alırlar. Bilim adamları ve onların icat ve keşifleri ile ilgili araştırmalar yaparlar. TÜBİTAK projelerine katılırlar. Sinema, belgesel filmler, drama etkinlikleri, sosyal sorumluluk projeleri, bilim fuarları, münazaralar ve sportif faaliyetler vb. etkinliklere dahil olurlar. Yetiştirme ve Destek Kursları ile öğrencilerin alan derslerine yönelik derslerde takviye yapılır.
15.Programın gerçekleşmesi için okullarda öğrencilerin aktif olduğu bir öğrenme ortamı oluşturulur. Çalışmaların verimli bir şekilde yürümesi için standartlara uygun salon, kütüphane, okuma salonu, laboratuvar, zümre odaları, atölyeler vb. eğitim ortamları hazırlanır.
16.Program uygulayan okullardan halkımızın akademik başarı beklentisi ön planda olacaktır. Kamuoyunda akademik başarının somut göstergesi ise üniversiteye öğrenci yerleştirme oranı olarak değerlendirilmektedir. Bu nedenle gerek hafta içi derslerde, gerekse Yetiştirme ve Destek Kursları ile öğrencilerin üniversite giriş sınavlarında başarılı olacak şekilde hazırlanmasına dikkat edilecek ve eğitim programları hazırlanacaktır.
Kaynak: Din Öğretimi Genel Müdürlüğü
Adres:
Burhaniye Mahallesi, Nurbaba Sokağı No37, 34676 Üsküdar/İstanbul EPosta hakkidemiraihlgmail.com
Telefon
0 2164958382